Inför ev Elitsatsning

Här diskuteras lämpligen kamratföreningens kommande och genomförda aktiviteter!

Inför ev Elitsatsning

Inläggav maestro » mån 16 nov 2009, 09:38

Här är lite personliga tankar kring en eventuell satsning mot elitdivisionen 2011. Observera att detta inte skrivs av v. ordf, maestro eller någon gammal schasse utan som medlemmen Samuel.

Sammantaget:
4 rephelger utspridda under året, varje med sitt eget mål; en 40 min konsert på söndag eftermiddag. Rephelgerna syftar till att lyfta hela föreningens samlade spelnivå, och genom detta skapa möjligheter till bästa möjliga band under SM.
Bandet behöver inte (skall inte?) vara detsamma under all rephelger. En rephelg sträcker sig från fredag eftermiddag till söndag efter kosnert, ca 1800
Helgerna sprids ut över landet, och på så sätt attraherar en större del av medlemmarna. Nedan ett planeringsexempel:

Rep1
Tid: januari
Plats: Stockholm
Möjlig konsertsponsor: BHV
Bandstorlek: >minsta besättning: Eb, 3scrt, 4blcrt, flhn, 2hn, 2 bar, 3 tbn, 2euf, 3 tb, 2 slv
Vi spelar high lights från tidigare tävlingar och lättare samspelningsrepertoar. Ev gästdirigent, en "bandbyggare".
Underliggande rep inför SM (eget val, ej spelklart till konserten)

Rep2
Tid: mars
Plats: Ingesund
Möjlig konsertsponsor: Musikhögskolan Ingesund
Bandstorlek: >minsta besättning: Eb, 3scrt, 4blcrt, flhn, 2hn, 2 bar, 3 tbn, 2euf, 3 tb, 2 slv
Typisk brassbands-repertoar, möjligt samarbete med brassbands-kursen på Ingesund. Underliggande rep inför SM, möjligen någon sats eller del av programmet spelas på konserten. SM-dirigenten

Rep3
Tid: augusti
Plats: Örebro
Möjlig konsertsponsor: Musikhögskolan Örebro
Samarbete med solist, ev Kent Johnsson (tp-lärare på nämnd skola), uppvisningsmusik, ensemblerepertoar, gästdirigent (Torgny Hansson?)
Underliggande rep inför SM.

Rep4
Tid: oktober
Plats: Göteborg
Möjlig konsertsponsor: Pre Contest Concert
Bandstorlek: Minsta besättning: Eb, 4scrt, 5blcrt, flhn, 3hn, 2 bar, 3 tbn, 2euf, 4 tb, 3 slv =28
Bandstorlek: Största besättning: Eb, 5scrt, 6blcrt, flhn, 5hn, 2 bar, 5 tbn, 2euf, 6 tb, 4 slv =37
Rep inför SM, med SM-dirigent. Konsert, med tävlingsmusiken, tillsammans med Göteborgsbanden (helgen före SM).

SM-hleg
Tid: november
Plats: Värnamo
Tävlan i SM, elitdivision, exakt samma band som rep4. SM-dirigent.
Fundera över annat boende i Värnamo? Vilka kostnader kan den enskilde tänka sig för boende (hotell, vandrarhem etc.)?

Detta är mitt förslag, ser fram emot hugg och jubel här på forumet.

mvh
Samuel Petersson
maestro

Re: Inför ev Elitsatsning

Inläggav Ekeblom » fre 20 nov 2009, 10:50

Ser bra ut, jag gör gärna en elitsatsning och fler spelhelger.
Brassband är kul! Framförallt när vi har ett band som låter så bra.

Skulle Renaissance, (Peter Graham), vara ett alternativ till fritt val kanske, väldigt trevligt teststycke :D
Annars finns ju en del stycken som man kan jobba på:
Resurgam
Excalibur
Gaelforce
The Devil and the Deep-blue sea (om vi är modiga nog)
Delar ur "Hymn of the Highlands"

Vi stämmer ju väldigt bra, långa stunder, men vi kanske skulle behöva en intonations-helg om vi ska satsa på Elit.
Alla,(eller iaf de flesta), i LDK vet ju hur man intonerar, men inte alltid hur man gör det aktivt och inte i alla olika ackord/intervall.
Praktiska övningar på intonation, aktivt spel, orkesterandning, aktivt lyssnande, att ta makten över sitt instrument, medveten produktion av tänkta toner och musik, musikalisk hygien, etc. med hela bandet, skulle nog vara bra.
Jag må låta som en profet, men efter ett år med kontinuerliga trakasserier på dessa områden kan jag varmt rekommendera Per Lyng för detta. Det finns säkert många andra kompetenta att lära ut i detta, men jag har inte träffat nån annan, än.

--
B
Ekeblom

Återgå till Föreningsaktiviteter