LDK

In English
LDK-k © 1997 - 2018

Finlandsturnén

Källa: Försvarmusikcentrums officiella hemsida.

En värnpliktig berättar

Söndag 30/7 - dag 1

Klockan 17.00 gjorde LDK avresa från Vikingterminalen i Stockholm med M/S Mariella. Efter en och en halv dags packande, bärande, förberedande och allmänt pulande var vi nu äntligen på väg.

Johansson har för första gången kört ombord en bil på en färja och var helt lyrisk. Citat: "Att köra ombord en bil på en båt är ju absurt!". Hästarna var inte riktigt lika entusiastiska men infannsig ganska fort. Vi andra packade in oss i våra hytter och samlades fortgående för middag. Löjtnant Wandin bjöd på buffé som togs emot med stor glädje. Ett antal portioner senare (det blev myyycket mat) blev vi lediga för kvällen, så vi tittade runt på båten ochgjorde sådant som andra båtresenärer gör, dock utan alkoholintag,ty vi bar uniform (P g a parad i Helsingfors under morgondagen). Endel tog dock tillfället i akt att svänga runt en del på dansgolvetinnan sömnen fick ta över.

Måndag 31/7 - dag 2

Det finns bättre sätt att inleda en dag än att inse att man blivit bestulen. Jag (Atterhall) och Petterson (404) inser att vi blivit av med plånbok och kårens digitalkamera, som skulle användas flitigt. (Det är order på minst 150 foton per dag!) Trots detta missöde höll vi uppe humöret och satsade på paraden i Helsingfors.
Efter en välbehövd frukost rensade vi hytterna och gjorde klart för avlastning. Att lasta av och förbereda 23 hästar för parad på kajen i Helsingfors var inte det lättaste vi gjort under vår värnplikt. Det var stressigt och struligt, men fungerade till slut mycket bra.

Så när väl paraden kom igång så visade det sig vara otroligtmycket folk. Enligt Stabschefen minst 15.000, uppskattningsvis uppåt 20-25.000. Det mäter sig väl med Kungens födelsedag. Eftergenomförd repertoar, både ensamma och gemensamt med de norska ochfinska kårerna så packade vi ihop och fortsatte vår resa mot Hamina. På vägen, lite mer än halvvägs, blev det matrast. Klockanbörjade närma sig 15.30 och våra magar skrek rejält efter mat, eftersom det tidigare målet under dagen varit frukost så var det näst intill akut. Men, som vanligt så svek inte våra befäl oss. En underbar schnitzel med pommes och salladsbuffé stod till vårtförfogande.

När vi sedan efter måltid och vidare resa kom fram till Hamina så började det som till början kunde liknas med en cirkus. Det packades upp alla möjliga doningar som så småningom hittade rätt i denlilla tältbyn. Senare under kvällen när allt började likna ett riktigt "fältstall" och kapten var nöjd fick vi så äntligen gå och lägga oss. Åtminstone de flesta. Några av oss blev kvar som stallposter, däribland jag. På grund av en häst som var sjuk fick vi vara där var 3: e timme för att ta tempen på honom. Sovandet blev det mindre av...

Tisdag 1/8 - dag 3

Efter tattoo-träning på arenan, och ca 1 timme i sadeln underförmiddagen var det då dags för premiärkonsert i Hamina. Vi skulle spela en 45-minuters lunchkonsert nere i hamnen. Ett ställe som såg öde ut när vi kom, men senare sprudlade av liv. Vi blev bjudna på lunch ombord på en båt och såg folket strömma till. När vi sedan riggat upp för konsert var det fullt.
Inledningen av konserten gick utan problem och direktörn anslöt senare till häst. Då spelade vädergudarna oss ett spratt. Det började regna, och inte så lite heller. Under loppet av 10 minuter hade det utvecklats till ett riktigt skyfall. Nästan som ettmonsunregn. Konsertprogrammet kortades ner, inte utav oss utan av arrangörerna (LDK: s motto: Spel i alla väder!) och vi fick ruggande blöta applåder. Alla utom basledet var genomsura. De hade förmånen att stå under tak, varpå sergeanten hotade med att de skulle få ta stallposterna resten av veckan...
Under eftermiddagen var det dags för Sauna, första mötet med veterankåren. Vi åkte ut till en bastu vid en insjö några kilometer utanför Hamina, mitt i ett militärt övningsfält där det krigades för fullt. Gissa om det var skönt att åka förbi. På plats blev vi bjudna på en lätt middag till att börja med, och sen var det, citerandes: "Först är det bastu, sen bad, bastu, öl, bastu, öl, bad, bastu, öl …" osv. Ölaptiten var inte den sämsta, men inte över gränsen. Finnarna tyckte vi var kass. Bastubadandet fortskred till 18.30 då bussen gick hem och gav oss fri kväll. Veteranerna repade på arenan och vi var några som var där och tittade. Senare under kvällen/natten träffades de flesta nere på "festivalområdet"...

Torsdag 3/8 - dag 5

På morgonen öppnade vi hårt med musikexcersis tillsammans med veteranerna. Vi bildade en kår på 6x8 man som marscherade runt på kasern spelandes Der Pappenheimer. Det märktes att alla var lite ringrostiga men efter ett tag flöt det på väl. Det var maffigt att marschera med 48 man istället för 25.
Efter en tidig lunch var det för att göra iordning hästarna för repetition av tattoo-avslutningen. Efter en kort ritt med Lt. Wandin dagen till ära tagandes en sväng på Mary, byttes han ut och kåren red ner till stadion. Det blev en kort tillställning med inmarsch, en repetition samt utmarsch. Sedan tog hästvård vid fram till middag.
Efter middagen var dert så dags för generalrepetition. Det gick som det skall gå på ett genrep. Det var lite småmissar här och där,men ingenting allvarligt. Regnet ställde dock till det för några veteraner som stod utanför tältkanten och blev helt genomblöta. Trots detta rörde de inte en fena och förstärkte intrycket av LDK än mer. De fick lite extra applåder av publiken. Vi avslutade även storstilat när några hästar blev rädda för den finska kåren som skulle gå ut bakom och satte av i galopp uppför backen ut från arenan. Några sekunders kalabalik och sen var allt lugnt igen. Det hela fortlöpte bra, och vi kommer nog genomföra 5 fina tattoon.

Fredag 4/8 - dag 6

Idag öppnade vi hårt med en liten sovmorgon. Under förmiddagen höll vi konsert i Sommarparken i Hamina City. Det var ett evenemang gemensamt med veteranerna, och med uppvisning av Mary, Koff och Pontiac. Det skulle bli ett överraskningsmoment men folk hörde hovklappret och hästarna fick en hel del uppmärksamhet innan det var tänkt. Jag, Atterhall, stod för solopukslagandet och ridandet.
Efter konserten fick vi ta det lugnt och förbereda för parad genom Hamina. Utrustning och puts behövdes ses över. Paraden öppnade med inmarsch av samtliga musikkårer, LDK till fots med Koff och Pontiac i täten, från olika håll till det centrala rådhuset. Där spelades ett gemensamt stycke och sedan förklarade Finska försvarets Överbefälhavare tattoot öppnat. Därefter marscherade samtliga kårer ut och tog en sväng genom Hamina. Efter paraden var det middag, sedan iordninggörande för tattoo-premiären.
Tattoot fungerade bra, trots en stissig befälshäst och några småmissar. Allt som allt var det en dag späckad av spelningar. Nu när kvällen/natten tar över är det beordrat rockande när Smokie invaderar scenen nere i festivaltältet på Haminas torg. Tur är det att vi har sovmorgon imorgon...

Lördag 5/8 - dag 7

Dagen började strålande med sovmorgon till 12.00. Gissa om det var skönt att få sova ut. Efter uppställning bar det av till stallet för iordninggörande av hästar samt utrustning inför de två tattoos vi hade under dagen. Efter uppsittning började det regna. Och det har det gjort varenda gång vi ska till arenan. Det är något underlig öst-finskt väderfenomen. Men under kvällens föreställning log vädergudarna mot oss och delade med sig av en strålande kvällssol som omväxling. Våra två föreställningar gick utmärkt. Den första var nästan perfekt ridmässigt, och Direktör Rydqvist delade ut massor med beröm. Den andra var bättre musikaliskt, men det ska ju alltid vara något. Publiken verkade däremot väldigt nöjda, och vi fick massiva applåder. Detta ledde till att vi sträckte lite extra stolt på oss under utmarscherna. Allt som allt har det varit en speldag, med allt vad det innebär för en ridande musiksoldat...

En "veteran" berättar

Måndag 31/7 - dag 1

Vi kom till Stockholm under förmiddagen för att hämta ut utrustningen som bestod av paraduniformen, fältuniformen samt fritidsklädsel. På eftermiddagen tog vi oss till Viking Lines färja Gabriella. Där intog vi på kvällen en god buffé. Tisdag 1/8 - dag 2

Dagen inleds med BRAK-övning på soldäck. När färjan lagt till fortsatte vi med buss mot Hamina. Väl framme fortsatte vi dagen med exercisträning med Sergeant Lundberg för att snabbt komma igång med armpendling och instrumentrörelser. Middagen intog vi i skogen tillsammans med inneliggande kår. Därpå följde bastubad på finskt vis med alla dess ingredienser. På kvällen hade vi första musikrepetitionen med Stabstrumpetaren inne på arenan.

Torsdag 3/8 - dag 4

Torsdagen var en händelserik dag. Vi inledde med musikexercis tillsammans med inneliggande kår. Totalt marcherade en musikkår bestående av åtta led om sex man runt på kaserngården spelandes Der Pappenheimer.
Efter lunch genomförde vi en liten konsert på egen hand på ett torg i Hamina. Allting gick perfekt och efter extra publikfrieri av fanfartrumpetarna fick Öv.Lt. Melin debutera som dirigent. Efter konserten tog vår mycket trevliga och ambitiösa guide Gun med oss på en utflykt. Vi fick besöka en sommarstuga som ägts av den sista styrande kejsaren över Finland och som besökts av kungligheter från hela världen inkluderat vår egen.
Nästa anhalt var Finlands nyaste och modernaste stridsbåt, missilfartyget Hamina - en prototyp som enligt fartygschefen kostat c:a 300 miljoner mark att utveckla. Utflykten avslutades med besök på ett Hamina-Tattoo Museum.
Kvällen bestod av generalrepetition tillsammans med samtliga musiker på arenan inför publik. "Genrepet" avlöpte enligt tradition och de som hade oturen att hamna utanför arenans tak påmindes om dragontrumpetarnas motto: Spel i alla väder. Regnet öste ner men detta hindrade varken musikkårerna eller den stora publik som trotsade vädrets makter.

Fredag 4/8 - dag 5

Dagen inleddes, efter en liten sovmorgon, med en sittande spelning i en park i Hamina kallad Sommarparken. Veteranerna fick tillfälle att visa upp sig lite extra med stycken som Narvamarch och Ouvertyren ur Lätta Kavalleriet för att visa att en gång dragontrumpetare, alltid dragontrumpetare. Publiken var väldigt stor och imponerades av Mary, Koff och Pontiac, som dök upp lite senare i programmet (som var skrivet och fastställt). Efter konserten gällde förberedelser inför en stor parad genom Hamina med samtliga medverkande kårer i tattoot. Utanför rådhuset invigde den finske överbefälhavaren Hamina Tattoo 2000. Utmars - Pappenheimer gällde och sedan parad genom staden till väntande bussar. Eftermiddagen ledde till kväll och den första föreställningen. Allt klaffade och föreställningen blev en given succé inför en fullsatt arena.

Lördag 5/8 - dag 6

Stora M/Ä-dagen idag! Den började med spelning och sång för den svenske abassadören samt en svensk delegation från hovet utanför det svenska konsulatet i Hamina. Efter det lite vila och iväg till dagens första tattoo-föreställning. Precis när vi gick in började regnet. När inneliggande kår red in för final vräkte det ner. Föreställningen var inte perfekt och veteranerna var mycket självkritiska och lovade sig själv och andra att den andra föreställningen skulle bli alldeles enastående. Utan regn marcherade vi in och presterade en uppvisning som var just alldeles enastående. Exercismässigt och musikaliskt var det utan tvekan veteranernas allra bästa prestation under turnén. Publiken var hänförd och när Eriksson galopperar ut med fanan till Radetzky marschen med full fart lyfte tälttaket av ljudet av två dragontrumpetarkårer som presterar sitt yttersta och publikens jubel. Därefter marcherar bägge kårerna ut till Der Pappenheimer raka i ryggen som järnspett när publiken apploderar händerna ömma. Stora M/Ä-dagen slutade med fanan i topp.